Friday, June 26, 2015

Caçando vórtices no Atlântico Sul - Hunting Agulhas Rings in the South Atlantic Ocean

Amanhã, dia 27 de junho de 2015 é uma data para ser marcada na história da Oceanografia brasileira: terá início a I. Comissão do novo Navio de Pesquisa Hidroceanográfico Vital de Oliveira (H-39), incorporado à Marinha do Brasil em março deste ano. A construção do navio foi o resultado de uma cooperação entre a Marinha do Brasil (MB), o Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), a Petrobrás e a Vale.

A bordo, estão 18 pesquisadores brasileiros de 4 instituições de pesquisa  e ensino superior: FURG (5), INPE (5), UERJ (6) e UFPE (2), entre professores, técnicos, pos-docs, doutorandos, mestrandos e mesmo alunos de iniciação científica (graduação). Nesta comissão, que partirá da Cidade do Cabo, na África do Sul, com destino a Arraial do Cabo, no estado do Rio de Janeiro, serão estudadas estruturas oceânicas de meso-escala, os conhecidos vórtices das Agulhas, anticiclônicos, formados na retroflexão da Corrente das Agulhas e que se deslocam em direção ao oeste até a plataforma continental leste brasileira. Esta transferência de água mais quentes e mais salinas (e de organismos planctônicos também) vindas do Oceano Índico para o Oceano Atlântico é um dos processos que regula a circulação meridional de revolvimento do Atlântico (AMOC), e tem consequências no clima e nos fluxos de dióxido de carbono entre o oceano e a atmosfera.

O grupo vai realizar medições em contínuo da atmosfera e dos fluxos de calor e momento entre o oceano e a atmosfera, e também das propriedades físicas da coluna d'água (u-CTD), além de contar com um LOPC (Laser Optical Particle Counter), que estima a quantidade e o tamanho de partículas na água, incluindo organismos planctônicos. Haverá ainda a medição em contínuo  da pressão parcial de CO2 na superfície dos oceanos. Além disso, serão coletadas amostras de água dentro e fora de alguns vórtices, para posterior análise das concentrações de nutrientes, carbono orgânico e inorgânico, oxigênio dissolvido, alcalinidade total, clorofila e pigmentos acessórios, além de amostras de fitoplâncton para contagem e identificação taxonômica. Espera-se obter um panorama das interações oceano-atmosfera e entre processos físicos, químicos e biológicos dentro destas estruturas de meso-escala no Atlântico Sul subtropical. A derrota do navio e o plano de amostragens foi o resultado de uma intensa troca de informações entre cientistas de todas as instituições envolvidas.

Esta grande empreitada científica contou com o apoio logístico principalmente da FURG, e também do MCTI, MB, Ministério das Relações Exteriores (MRE), CENPES e PROOCEANO. A comunidade oceanográfica brasileira agradece!

PS: Desta vez não pude embarcar... Estou muito orgulhosa mesmo assim por integrar a equipe que planejou esta comissão. Numa próxima vez, estarei a bordo!

Equipe da Faculdade de Oceanografia da UERJ (LAGOM, LABOQUI e LABCULT) - Crédito foto: R. Avelina

Equipe de cientistas brasileiros embarcado no H-39 - Crédito foto: Prof. M. Araujo
June 27th 2015 will be a day to remember in the history of Brazilian Oceanography: the first scientific mission of the brand new Research Vessel Vital de Oliveira (H-39) is starting in Cape Town, South Africa. The ship was constructed in China, and launched in Singapura in March 2015. She belongs to the Hydrology and Oceanography Brazilian Navy (MB) Fleet, and is the result of a successful partnership between the Navy, Ministry of Science, Technology and Innovation (MCTI), Petrobrás, and Vale companies.

On board, there are 18 Brazilian researchers from 4 institutions: FURG, Federal University of Rio Grande (5), INPE, National Institute for Space Research (5), UERJ, Rio de Janeiro State University (6), and UFPE, Federal University of Pernambuco (2). Among the scientific crew, there are professors, technicians, post-docs, graduate and undergraduate students. The cruise will leave Cape Town, South Africa, and sail westwards to Arraial do Cabo, Rio de Janeiro state, in Brazil. The focus is the study of oceanic mesoscale structures known as Agulhas Rings, 
anticyclonic eddies that are shed from the Agulhas Current Retroflexion, and move westwards in the South Atlantic Ocean, reaching the Brazilian shelf break. These rings transfer warmer and saltier waters (and planktonic organisms as well) from the Indian Ocean into the South Atlantic, in a process called Agulhas leakage. This leakage is one of the processes that control the Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC), and influences climate and carbon dioxide exchanges between the ocean and the atmosphere in this area.

The multidisciplinary group will perform continuous measurements of atmospheric properties, including heat and momentum fluxes between the ocean surface and the atmosphere, an well as the physical properties of the upper ocean layers through an under-way CTD system (u-CTD). The ship also has an operating LOPC (Laser Optical Particle Counter), that estimates the quantity and size spectrum of suspended matter, including planktonic organisms. On board, the scientists will also measure continuously the partial pressure of CO2 in the ocean surface. In addition to that, there are planned the occupation of oceanographic stations inside and outside some of the Agulhas Rings (CTDO2 casts, discrete bottle sampling). The water samples will be processed on board and analysed for nutrient, carbon (organic particulate and dissolved, and inorganic), nitrogen (particulate), alkalinity, and chlorophyll and other pigments concentrations. The scientists will also collect phytoplankton samples for counting, and taxonomic/metagenomic identification. We'll hopefully get a panorama of the ocean-atmosphere interactions (CO2 fluxes, heat, momentum) occurring inside and outside the rings, through a full east-west transect, together with the physical, chemical and biological processes in the ocean water column inside these mesoscale structures in the South Atlantic. The ship track and sampling strategy was the result of an intense discussion among the multidisciplinary team involved, and is based on analysis of sea-surface altimetry satellite data (will continue on board in order to determine the exact position of the rings)

This amazing scientific enterprise was supported by FURG (logistics for travelling and material transport), together with MCTI, MB, Ministry of Foreign Affairs (MRE), CENPES/Petrobrás, and PROOCEANO. The Brazilian Oceanographic Community says thank you!

PS: Unfortunately I couldn't jump on board and join the team... BUT I'm really proud to be part of the team that has planned this cruise. Next time, count on me!


Navio de Pesquisa Hidroceanográfico Vital de Oliveira, no porto da Cidade do Cabo, África do Sul - Crédito foto: Prof. M. Araujo